چهارمین جشنواره اَنار ترش در روستایی در غرب گلستان برگزار می‌شود

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردکوی در غرب استان گلستان گفت: جشنواره اَنار ترش روستای بالاجاده در این شهرستان در چهارمین سال پیاپی روز جمعه چهارم آبان‌ماه سال جاری برگزار می‌شود.

به‌گزارش میراث‌آریا، محمدطه عسگری روز یکشنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۳ در جلسه هماهنگی برگزاری چهارمین جشنواره انار ترش روستای بالاجاده که در محل دهیاری روستا برگزار شد، گفت: جشنواره انار ترش کردکوی (روستای بالاجاده) جزو رویدادهای ارزشمندی است که در تقویم گردشگری کشور به ثبت رسید و با ثبت آن علاوه بر توسعه گردشگری و افزایش شورونشاط اجتماعی، کردکوی به‌عنوان مقصدی برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل خواهد شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کردکوی با اشاره به این‌که این جشنواره همه‌ساله با تأکید بر ظرفیت‌های مختلف و با رویکرد متفاوت و با برنامه‌ریزی ملی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: این رویداد در چهارمین سال پیاپی با چهار بخش بازارچه صنایع‌دستی، عرضه و اجرای زنده فرآوری محصولات انار، اجرای موسیقی زنده و بازی‌های بومی و به همراه مسابقه و اهدای جوایز در روز جمعه ۴ آبان‌ماه سال جاری در روستای بالاجاده برگزار خواهد شد.

او در ادامه بیان کرد: روستای بالاجاده رویشگاه انار ترش است که این رویشگاه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. اهالی این روستا بعد از چیدن انارهای ترش جنگلی و یا برداشت انارهای شیرین و ملس از باغ‌ها، دورهم جمع می‌شوند و با شور و حال خاصی شروع به دانه کردن انارها (انار دله کانی) می‌کنند. از زیباترین مراحل تهیه رب انار (ترشی انار) همین دانه کردن انارها (اِنار دِلِه کانی) است که با صمیمیت و همدلی که بین همسایه‌ها در حین کار وجود دارد انجام می‌شود.

عسگری گفت: روستای بالاجاده کردکوی علاوه بر ظرفیت بسیار بالایی که در بحث گردشگری و تاریخی، در زمینه باغداری و تولید انار ترش ارگانیک ظرفیت خوبی دارد که با معرفی این محصول ارگانیک و محصولات فراوری‌شده از آن می‌توانیم به بازاریابی بیشتر و افزایش درآمد مردم کمک کنیم.

چهارمین جشنواره اَنار ترش در روستایی در غرب گلستان برگزار می‌شود

انتهای پیام/

کد خبر 1403073002102
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha